EU-hankkeet tutuiksi: Pyöräilyturismin kehittämistä Itämeren alueella
Bike across the Baltic -hankkeessa kehitettiin kahdeksan Itämeren alueen maan läpi kulkevaa EuroVelo 10 -pyöräilyreittiä. EU:n Interreg Baltic Sea Region -rahoituksen avulla hankkeessa keskityttiin valittuihin reittiosuuksiin neljän eri maan alueella. Suomessa kehitettiin erityisesti Turun ja Helsingin välistä osuutta.
Euroopan EuroVelo-reitit, eli pyöräilyn päätiet tai niin kutsutut “cycling highways”, ovat Itämeren alueella vielä monille melko tuntemattomia. Tiedonpuutteen lisäksi reittien suosiota ovat haitanneet myös kehityserot eri reittiosuuksilla. Loppukesästä päättyneessä Bike across the Baltic -hankkeessa kartoitettiin reittien nykytilannetta, kehittämään valittuja osuuksia, luomaan yhtenäisempi kehitys eri maiden välille sekä lisäämään viranomaisten tietoutta ja valmiuksia kehittää reittejä edelleen.
“Halusimme myös kertoa reitin varrella sijaitseville kunnille, miten kunta tai sen yritykset voivat hyötyä siitä, että reitti kulkee sen alueen läpi”, kertoo projektipäällikkö Heidi Heikkilä Turun ammattikorkeakoulusta.
Lisääntyneen tietoisuuden lisäksi hankkeen lopputuloksena syntyivät muun muassa Turku–Helsinki-reitille reittikuvaus, mediapankki, opas EuroVelo-reittien kehittämiseksi sekä strategisempaan ja suunnitelmallisempaan kehittämiseen tähtäävät politiikkasuositukset.

Hankkeen toteuttamista pyörän selästä käsin
Idea hankkeeseen syntyi Ruotsin ja Suomen pyöräliittojen yhteneväisten havaintojen pohjalta: EuroVelo-reitit ovat kehittyneet eri maissa ja alueilla hyvin eri tahtiin. Aikaisempien yhteistöiden perusteella hankkeelle löytyi hankekumppanit neljästä eri maasta, ja hankkeen vetäjäksi valikoitui Turun AMK. Muissa maissa hanketta toteutettiin yhden toimijan voimin, mutta Suomessa AMK:n lisäksi mukaan lähtivät Visit Turku Archipelago ja EuroVelo-koordinaatiokeskuksenakin toimiva Suomen pyöräilymatkailukeskus Bikeland.
Hankkeeseen haettiin Interreg Baltic Sea Region -rahoitusta pienten projektien (small project) hausta. Ohjelmalla pyritään edistämään Itämeren alueen vihreää siirtymää ja resilienssiä sekä parantamaan asukkaiden elämänlaatua. “BSR-rahoitus on joustavaa, hyvin käytännönläheistä ja kohderyhmät huomioivaa. Tekeminen on hyvin konkreettista”, kertoo Heikkilä.
Tärkeä osa hanketta olikin pyöräily, jonka kautta aluetta voitiin tarkastella pyörämatkailun silmin.
“EuroVelo-reitit ovat alueella vielä niin tuntemattomia, että hankkeen kannalta hyvin tärkeä osuus oli pyöräillen käydä keräämässä konkreettisia kokemuksia – niin kehitysehdotuksia kuin hyviäkin käytäntöjä”, kertoo Heikkilä.
Reitin varrelta kerätyt kokemukset olivat tärkeitä erityisesti viranomaisten kanssa käytyjen keskustelujen tukena. Suomessa yhteistyötä tehtiin kuntien, ELY-keskuksen, matkailuorganisaatioiden ja matkailutoimijoiden sekä väyläviraston kanssa.

Hankekumppanien moninaisuudella syvempää ymmärrystä
Bike across the Baltic -hanketta toteutettiin moninaisella kokoonpanolla, johon mahtui ammattikorkeakoulun lisäksi matkailuorganisaatioita ja yhdistyksiä sekä yksi yritys. Heikkilän mukaan juuri hankekumppanien erilaisuus on mahdollistanut monipuolisten näkökulmien esiin tuomisen.
”Lisäksi erilaiset organisaatiot pääsevät kiinni kansainväliseen EU-rahoitukseen juuri tällaisten projektien kautta, jossa kokeneempi ja isompi organisaatio johtaa hanketta”, toteaa Heikkilä.
Heikkilä kuvaa kansainvälistä yhteistyötä mielenkiintoiseksi ja silmiä avaavaksi. Syvemmän ymmärryksen saavuttaa, kun pääsee tapaamaan muiden alueiden paikallisia toimijoita. Hankekumppanit myös tutustuivat pyöräillen kaikkien hankemaiden EuroVelo-reittien osiin.

Onnistunut hanke toi esiin tulevaisuuden kehityskohteita
Lähes kaksi vuotta kestänyt hanke tuli päätökseen heinäkuun lopulla, mutta työ ei suinkaan ole vielä ohi. Hankkeesta extrana syntynyt reittikuvaus Turku–Pori-välille odottaa vielä julkaisuaan, minkä lisäksi uusi pyöräilyyn liittyvä hanke on jo käynnissä. Turun AMK:n ja Valonian EU:n maaseuturahoitteisessa KAPU-hankkeessa tunnistetaan sekä pyörämatkailijoiden että arkipyöräilijöiden matkojen keskeisimpiä kehittämistarpeita.
“Lisäksi muun muassa tästä hankkeesta tutun Cykelfrämjandetin kanssa lähetimme juuri hankehakemuksen uuteen BSR-rahoitteiseen hankkeeseen, joka liittyy saatavuuteen ja kestävään liikkumiseen maaseutumaisilla matkailualueilla”, kertoo Heikkilä.
Heikkilä kokee näiden hankkeiden aihepiirien olevan vahvasti yhteydessä myös laajempaan kehykseen, kuten Euroopan unionin tavoitteisiin.
“Se, että ihmiset käyttäisivät kestäviä ja aktiivisia liikkumisvälineitä matkailussa ja arjessa, edistää montaa EU:n tavoitetta. Lopulta tosi yksinkertaisilla toimilla voidaan esimerkiksi edistää terveyttä, vähentää päästöjä ja parantaa paikallisten ihmisten liikkumismahdollisuuksia. Ja kun toimia tehdään lähtökohtaisesti saavutettavuus ja inklusiivisuus huomioon ottaen, se palvelee huomattavasti suurempaa osaa ihmisiä kuin esimerkiksi autoilun edistäminen”, Heikkilä painottaa.
Lisää tietoa
Hankkeen nimi: Bike across the Baltic – Improving bicycle tourism around the Baltic Sea (BAB)
Toteutusaika: 1.8.2023-31.7.2025
EU-rahoitus: Interreg Baltic Sea Region
Hankemaat: Suomi, Viro, Puola, Ruotsi
Hankekumppanit: Turku AMK (Lead Partner), Bikeland – Pyörämatkailukeskus, Visit Turku Archipelago, Swedish Cycling Advocacy Organisation, Pomorskie Tourist Board, CityBike Ltd
Budjetti: Hankkeen kokonaisbudjetti 500 000 €, josta EU-rahoituksen osuus 80 %. Suomalaisten hankekumppanien budjetti 218 890 € (Turku AMK 107 100 €, Bikeland – Pyörämatkailukeskus 63 714 €, Visit Turku Archipelago 48 076 €).